Page 4 - Sedu 20 - Katsaus
P. 4
4 Kannamme vastuuta yhdessä
4
Seinäjoen ammattikorkeakoulun perustaminen (v. 1992)
loi pohjaa ammatillisen koulutuksen yhteistyölle, sillä
Seinäjoen ammatillisen korkeakouluopetuksen kuntayhtymä
SEDUN koottiin ammattikorkeakoulun saamista varten.
– Junamatkalla Helsingistä Seinäjoelle tapasin Matti
TARINA Yli-Lahden. Me ruvettiin pohtimaan, voisiko Seinäjoen
ammattioppilaitos liittyä tähän kuntayhtymään. Idea otti
ALKAA yllättävän nopeasti tulta alleen, muistaa Tapio Varmola,
koulutuskuntayhtymän johtaja (1995–2014).
Varmola kuvaa, miten Jorma Yli-Suomu petuksen kuntayhtymän ja Seinäjoen siihen, että myös Härmänmaan ammat-
oli silloin ollut jo pitkään kuntayhtymän ammattioppilaitoksen kuntayhtymän ti-instituutti, Kurikan ammattioppilaitos
valtuuston puheenjohtaja. Hän lähti aja- tutkinnot eivät olleet millään tavalla ja Ähtärin ammatti-insituutti tulivat tähän
maan Ilmajoen käsi- ja taideteollisuus- päällekkäisiä, joten yhteistyön aloitta- mukaan. JAKK on sitten oma asiansa,
oppilaitosta mukaan. Ja hänen ideansa minen oli luontevaa, Yli-Lahti toteaa. Tapio Varmola kokoaa.
sai aika hyvän vastaanoton. Yli-Suomun – Se, että Lapua ja HAMI tuli niin
mukaan Ilmajoen näkemys oli selkeä: 2005: Seinäjoen ammatillinen helposti, oli jonkinmoinen yllätys. Siellä
maakunnallinen oppilaitos pitää saada aikuiskoulutuskeskus osaksi oppilaitos oli taloudellisesti aika huo-
aikaan, se luo edellytykset hyvälle am- kuntayhtymää nossa tilanteessa. Ähtärissä oli omat ku-
matilliselle koulutukselle. – Meillä ei ollut ajatusta, että aikuis- vionsa, mutta sielläkin kaupunginjohto
koulutuskeskus olisi liittynyt tähän. Me ymmärsi, että näin pitäisi toimia. Tavoit-
2005: Seaol lähti ensimmäisenä tässä tapauksessa tarkoittaa minua ja teenahan oli siis vahva maakunnallinen
liikkeelle hallintojohtaja Keijo Kurkikangasta, toimija, joka noteerattaisiin valtakunnal-
Toukokuussa 2003 käynnistetyt neuvot- joka oli erittäin kokenut ammatillisen lisestikin, Varmola muistaa.
telut toisen asteen ammatillisen koulu- koulutuksen asiantuntija. Aika lailla Yli-Suomun mukaan toisen asteen
tuksen laajentamisesta johtavat Seinä- yllättäen tämä ilmoitettiin kaupungin ammatillisen koulutuksen kokoaminen
joen ammattioppilaitoksen, Seinäjoen suunnasta. Aikuiskoulutuskeskuksen kuntayhtymään ei ollut erityisen vai-
aikuiskoulutuskeskuksen ja Ilmajoen johtokunnassa elettiin omaa säätiö- keaa, paitsi Kurikan kanssa. ⊲⊲
käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksen elämää, kunnes 1990-luvun alussa
liittymiseen Seinäjoen ammatillisen tehty iso rahoitusmuutos vei taloudelta
korkeakouluopetuksen kuntayhtymään pohjan. Säätiön ainoa omistaja oli
1.1.2005 alkaen. kaupunki. Se oli varmaan osasyy siihen,
Matti Yli-Lahti johti Seinäjoen että koulutusyhtymän muodostuessa
ammattioppilaitosta, kun se neuvotteli kaupungin virkamiesjohto näki, että
liittymisestä Seinäjoen ammatillisen siihen voidaan liittää aikuiskoulutus-
korkeakouluopetuksen kuntayhtymään keskus, Tapio Varmola taustoittaa.
(vuodesta 2005 Seinäjoen koulutuskun- – Tämä oli valtakunnallisesti harvi-
tayhtymä). nainen ratkaisu, että aikuiskoulutus tuli
– Valtioneuvoston kehittämissuun- ammatillisen koulutuksen kuntayhty-
nitelma pyrki ohjaamaan ammatillisen mään, Varmola sanoo.
koulutuksen järjestäjiä kohti suurempia Aikuiskoulutuksen johtoon rekrytoi- "Maakunnallista
ja monipuolisempia kokonaisuuksia. tiin v. 2005 Pasi Artikainen. tahtoa oli silloin paljon
Lisäksi oma näkemyksemme oli, että
Seinäjoella ei ole mielekästä ylläpitää 2009: Laajentumisen enemmän kuin nykyään,
kahta suurta monialaista ammatillisen maakunnallinen aalto ilman sitä tätä ei olisi
koulutuksen järjestäjää. Myöskään – Näillä tahoilla oli ymmärrystä, että syntynyt."
silloisten koulutuksen järjestäjien pitäisi koota voimia. Lähtötilanne oli
Seinäjoen ammatillisen korkeakouluo- varsin hajanainen, mikä ehkä johdatti Tapio Varmola
uhansien osaajien tarina
Sedun 20 vuotta 2005–2025 T
Sedun 20 vuotta 2005–2025 Tuhansien osaajien tarina