Aleksi Lahtonen

Seduun v. 2023

koulutus: liikuntatieteiden maisteri (LitM)

Työkyvyn ja -hyvinvoinnin ylläpitämisen opettaja – mielenkiintoinen työnkuva houkutteli Kurikkaan. Koen, että täällä pääsen toteuttamaan omaa hyvinvointiin liittyvää opetusfilosofiaani. Kaikki luovuus ja hullutkin ideat pääsevät tässä työssä puhkeamaan kukkaan; uusia ideoita ruokitaan täällä, että anna mennä, toteuta ja kokeile!

Onnistuminen

Suurin onnistuminen työssäni on, että pystyn omalla työllä vaikuttamaan aika merkittävästi näiden meidän nuorten hyvinvointiin. Saan työlläni muodostettua opiskelijoille ajatuksen, että liikunta ja itsestä huolehtiminen on heidän omalla vastuullansa. Nuoret oppivat, että liikkumista ei tehdä sen takia, että opettaja käskee, vaan sen takia, että he siitä oikeasti hyötyvät. Ja sen oivaltamisen näkeminen nuorissa kantaa eteenpäin.

Tehtäväni on luoda sisäistä motivaatiota liikuntaa ja hyvinvointia kohtaan. Sisäinen motivaatio syntyy mahdollistamalla oppitunneilla pätevyyden kokemukset sekä tunteet sosiaalisesta yhteenkuuluvuudesta ja autonomiasta.

Haluan luoda opiskelijalle fiiliksen, että hän pystyy ja osaa ja saa positiivista palautetta tekemisestään, koska tätä kautta pätevyyden kokemukset lisääntyy. Pätevyyden kokemuksia ei voi saavuttaa, jos opiskelijalla on pelko, että hänen suorituksiaan arvostellaan tai kyseenalaistetaan. Kukaan ei halua kokea häpeää, varsinkaan muiden edessä! Näin ollen turvallinen ja toimintaan heittäytymiseen kannustavan ilmapiirin luominen on motivaation luomisen edellytys. Kun opiskelija kokee kuuluvansa ryhmään omana itsenään, oppimista voi tapahtua. Kaikki me ollaan yksilöitä ja kaikilla on erilaiset oppimistavat ja mielenkiinnon kohteet. Näin ollen myös matka kohti omaa hyvinvointiosaamista ei voi olla samanlainen kaikilla. Ihmisellä on luontainen tarve kokea, että hän pystyy vaikuttamaan omiin tekemisiinsä. Minä opettajana olen oppimisessa suunnannäyttäjä, en ulkoisia käskyjä lateleva tiukkoihin raameihin opiskelijoita pusertava painokone.

Kehitysharppaus

Oman alani kehitysharppaus on se, että ollaan päästy pois 1960-luvun hieltä ja tuskalta ja vereltä maistuvasta, pakottamiseen perustuvasta liikunnanopetuksesta. Nykyään liikuntatunneilla on alettu huomioimaan yksilön hyvinvointia pitemmällä tähtäimellä. On tärkeämpi saada opiskelija löytämään itselle sopiva tapa liikkua kuin pakottaa hänet tekemään jotain epämiellyttävää, tuhoten näin motivaation lopullisesti liikkumista kohtaan. Toinen tykkää pelata koripalloa, toinen käyttää aikansa luonnossa kävelyyn. Aivan yhtä hyvin kummallakin tavalla saavutetaan hyvinvointia. Joku kehittää hyvinvointiaan taiteen avulla, piirtää, maalaa, soittaa jotakin. Ja jokaista kannustetaan.

Moni haaveilee uusista asioista; olisi kiva tehdä ja toteuttaa, mutta ei uskalla. Jos niitä haaveita ei aktiivisesti lähde toteuttamaan niin haaveiksi ne myös jää. Työssäni nuoriin uskoa ja rohkeutta valamalla pystyn joka päivä todistamaan, kuinka itseään etsivä, kipuileva nuori kasvaa rohkeaksi itsestään huolta pitäväksi kansalaiseksi.

Tiina Parantainen

Seduun v. 2016

Koulutus: sosionomi YAMK, ammatillinen erityisopettaja

Onnistumisen tunteita muistan enemmänkin niin että opiskelija on onnistunut. On aina sykähdyttävä hetki, kun tulee viesti tai tullaan näyttämään tutkintotodistusta. Tietenkin mitä mutkaisempi polku on ollut, opiskelijan ilon näkeminen on entistä mahtavampaa. Myös työllistymisuutisia tulee minulle ilahduttavan paljon ja se on upeaa.

Isoin muutos on vieraskielisten opiskelijoiden kohdalla. Opiskelijoita on aina enenevässä määrin ja olemme päivä päivältä valmiimpia myös opettamaan ja ohjaamaan kielitietoisesti. OPVA (opiskeluvalmiuksia tukevat opinnot) on ollut todella tärkeä palikka tässä, ja nyt mietitään, kuinka se sulautuu osaksi oppimisen tukea ja tutkintoa myös opinnollistamalla sisältöjä. OPVAssa on minulle arvokkainta vapaus opettaa niitä asioita, joita opiskelija tarvitsee, ja mahdollisuus reagoida nopeasti opiskelijoiden tuen tarpeisiin.

Anne-Maj Luomaranta – YTO-aine Taide ja luova ilmaisu

Seduun v. 1993, silloiseen Seinäjoen sosiaalialan oppilaitokseen (v. 1994 Seinäjoen terveydenhoitoalan oppilaitos)

koulutus: filosofian maisteri (FM)

Onnistuminen

Koen onnistuvani oikeastaan joka päivä opetustyössä, kun saan opiskelijat kuuntelemaan, motivoitumaan, oppimaan. On tosi tärkeätä, että jokainen onnistuu, koska se kokemus kannattelee. Valinnaisella Taiteen ja luovan ilmaisun kurssilla eilen sidottiin kirjat, ihan parsineulaa käytettiin ja kannet tehtiin marmorikuulamaalauksella. Kaikki olivat erittäin tyytyväisiä lopputulokseen.

Kulttuurihyvinvointi on ihan älyttömän tärkeää; teen esityksiä, joissa on videoita, kuvia ja kerron eläviä esimerkkejä. Ja aina tehdään jotain. Pitää luoda opetus semmoiseksi, että se kiinnostaa ja tulee lähelle nuorten elämää. Jokainen osaa, jokainen pystyy, jokainen tekee omalla parhaalla mahdollisella tavalla, enkä pyydä yhtään sen enempää.

Kehitysharppaus

Harppaus tehtiin silloin Koskenalantiellä, kun alkoi verkko-opetus. Taiteessa ja luovassa ilmaisussa verkkomateriaalit avaavat huimia mahdollisuuksia teorian koostamiseen. On tärkeää, että verkkomateriaalit on visuaalisesti hyvännäköisiä. Kuvilla on luonnollisesti merkittävä asema, ja linkittämällä videoita tai sivustoja, saa luotua mielenkiintoisia kokonaisuuksia.

Nyt minulla on Moodlessa pakollinen kurssi Taide ja luova ilmaisu koko Sedulle ja valinnaisena Kulttuuriympäristö tutuksi. Yhdessä osassa tutustutaan lähiympäristöön kaikkia aisteja käyttäen, toisessa taiteen eri osa-alueisiin. Opiskelija tekee välillä powerpoint-esityksen, välillä esittää valokuvin tai kollaasin avulla, ettei ole pelkkää kirjoittamista. Ja on siellä myös väreihin ja sommitteluun liittyviä tehtäviä.

Jokainen tehtävä on mahdollisuus toteuttaa eri tavoin, jotta opiskelija voi löytää sen oman ilmaisukeinonsa. Annan palautteen ja arvioin suoritukset. Kaikkina näinä vuosina olen nauttinut työstäni. Kun aloitin, kurssiin kuului 42 tai 38 oppituntia, nykyisin 16,5. Opin tuntemaan opiskelijat tosi hyvin, kun jokaisen luova minä tulee esiin.

Mirka Antikka

Seduun v. 2009 taiteen ja kulttuurin lehtoriksi, v. 2010 YTO-opintojen vastuuopettajaksi ja koulutusvastaavaksi

Koulutus: filosofian maisteri (FM), vaatetusalan suunnittelutekniikan teknikko

Missä olen onnistunut ammatillisena opettajana? Tähän kysymykseen on vaikea vastata itse. Opettajat, opiskelijat ja kollegat voisivat vastata tähän puolestani. Onnistumisen iloa tuo uudistuvan ammatillisen koulutuksen haasteisiin reagoiminen ja uusien ratkaisujen kehittäminen.

Paras palkkio tehdystä työstä on positiiviset, hyvinvoivat ja työnsä hienosti osaavat YTO- ja OPVA-opettajat ja heidän ansiostaan opinnoissaan onnistuvat ja innostuvat opiskelijat!

Ammatillisessa koulutuksessa parasta on, että koulutus muuntuu ajassa. Se on koko ajan uudistuva ja kehittyvää. Joskus uudistukset vievät eteenpäin, joskus saadaan vastaan haasteitakin, mutta niidenkin takana on usein uusi mahdollisuus. Muuttuvuus lisää työn mielenkiintosuutta ja monipuolisuutta. Uutta saa oppia ja opiskella koko ajan.

Opiskelijan kannalta ammatillisessa koulutuksessa ja suomalaisessa koulujärjestelmässä hienointa on, ettei siinä ole pussinperiä. Kuka tahansa voi koska tahansa innostua opinnoista ja jatkaa opintopolkua niin pitkään ja korkealle kuin itse haluaa ja pystyy. Vahva ammatillinen koulutus ja opiskelijoiden jatkotutkintovalmiuksien kasvattaminen ovat asioita, joiden vuoksi jokaisen ammatillisessa koulutuksessa työskentelevän työ on arvokasta.