Opiskelijan omat polut – opettajan uudet roolit
Videolla vararehtori Hellevi Lassila kertoo mm. miten Sedu tukee opiskelijoiden kehitystä hyviksi yhteiskunnan jäseniksi.
HOKS, henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma tarkoittaa, että opiskelijan osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan; jos hän jo osaa asian, hän näyttää osaamisensa. Jokainen etenee oman suunnitelmansa mukaan. Yhä enemmän kannustetaan siihen, että rakennetaan tutkinto omista tavoitteista käsin. Tutkintoon voi sisällyttää osia toisesta tutkinnosta.
HOKSissa (HOKS-keskustelussa) voidaan sopia myös työvaltaisesta opiskelusta, esim. mitkä tutkinnon osat opiskelija opiskelee työelämässä. Oppiminen on ammatillisessa koulutuksessa ollut jo pitkään yhteistyötä työelämän kanssa.
Ammatillisen koulutuksen tarjoamaa osaamista pystytään hyvin huonosti koneilla, roboteilla tai tekoälyllä korvaamaan. Täällä tarvitaan ihmistä ja tarvitaan ne kädentaidot, jotka puolestaan tarvitsevat harjoitusta. Vain tekemällä taidot kohenevat, vararehtori Hellevi Lassila muistuttaa.
Reagointinopeus
Kuinka nopeasti tulee uusi tutkinto, jos tulee uusi ammatti?
Enää ei tarvita uusia tutkintoja vaan voimme yhdistellä eri tutkintojen osista työelämän tarpeisiin sopivan kokonaisuuden, Lassila painottaa.
Kaksi tutkintoa tai väyläopinnot
Osa perustutkinto-opiskelijoista on hyvin tavoitteellisia opintojen alusta lähtien. He haluavat edetä ammatillista polkua korkeakouluopintoihin, jolloin heillä on vähintään kaksi vaihtoehtoa: kaksoistutkinto tai väyläopinnot. He voivat opiskella ammatillisen tutkinnon ja ylioppilastutkinnon. Osan yhteisistä tutkinnon osista (YTO-opinnot) he suorittavat lukiossa, joka selkeästi valmistaa korkeakouluopintoihin.
Väyläopinnot (ensin siltaopinnot) on syksystä 2018 alkaen ollut suora reitti Sedusta Seinäjoen ammattikorkeakouluun ilman pääsykokeita, kunhan suorittaa tietyn määrän opintopisteitä. Vuoteen 2025 saakka väyläopinnot ovat johtaneet aina saman alan korkeakouluopintoihin. Jatkossa Sedun opiskelijalla on mahdollisuus jatkaa mihin tahansa ammattikorkeakoulututkintoon SeAMKissa, esim. sosiaali- ja terveysalan tutkinnosta voi jatkaa tradenomiopintoihin.
Kahden tutkinnon tekijöitä Sedussa on vuosittain yli 200, ja väyläopintojen opiskelijoita yli 100.
Urheilijaura jatkuu, kansainvälistymistä tuetaan
Sedulla on urheilijoiden ammatillisen koulutuksen tehtävä järjestämisluvassa, ja Sedu kuuluu urheiluakatemiaverkostoon. Sedussa tavoitteellinen akatemiaurheilija pääsee lajiharjoituksiin päivälläkin osana opintojaan.
Kansainvälisyydestä, kielistä, työskentelystä ulkomailla kiinnostunut opiskelija voi päästä kansainväliseen työssäoppimiseen. Kulttuurien kohtaamiseen ja kielitaidon kohentamiseen tarjoutuu mahdollisuus ihan Sedussakin kansainvälisiä vieraita tutoroimalla tai osallistumalla hankkeisiin. Module IT -hankkeessa opetuskeittiössä tehtiin ruokaa, tekeminen striimattiin vuoropäivin Ranskasta, Italiasta, Hollannista ja Suomesta muihin osallistuviin kouluihin.
Videoilla vararehtori Hellevi Lassila kertoo hyvinvoinnin eteen tehtävästä työstä Sedussa sekä mikä on Amiskoutsi. Lisäksi Reija Lepola kertoo ohjauksen ja yksilöllisten opintopolkujen merkityksestä opiskelijalle.
Ohjauksesta valmentamiseen
Opiskelija asettaa omat tavoitteensa, ja jokaisen kanssa tehdään henkilökohtainen opiskelusuunnitelma. Sitä päivitetään opiskelun edetessä, vähintään puolen vuoden välein. Sedussa jokaisella opiskelijalla on vastuuohjaaja, joka käy opiskelijan kanssa HOKS-keskustelut. Vastuuohjaajalla on valmentajan roolinsa myös työelämässä oppimisen paikkoja valittaessa.
Haasteellisiin nivelvaiheisiin, joko koulutukseen hakeutumiseen tai työllistymiseen, on kehitetty matalan kynnyksen palveluja, esim. Ohjaamo-toiminta.
Opettajien avuksi tuli 2010-luvulla ammattiohjaajia; alan ammattihenkilö toimii opettajan apuna käytännön työtehtävien harjoittelussa. Osa opiskelijoista tarvitsee enemmän ohjausta.
Ammatillisessa koulutuksessa tärkeintä on, että opiskelijaa tuetaan niin, että hän saavuttaa ammattitaitovaatimukset, Lassila painottaa.
Tukea tarvitsevat
Ammatillisen koulutuksen rikkaus on se, että meille tulee hyvin erilaisia opiskelijoita. On opiskelijoita, joille teoriaopinnot ovat vaikeita mutta jotka loistavat työsalissa ja käytännön töissä. Ja sitten voi olla päinvastoin. Meillä on huippuja, kuten tieto- ja viestintätekniikan perustutkinnon 17-vuotiaana suorittanut nuori, joka palkattiin insinööritasoiseen tehtävään, koska hän oli myös vapaa-ajallaan kasvattanut osaamistaan. Mutta meillä on myös opiskelijoita, jotka tarvitsevat paljon apua ja tukea ammattitaitovaatimusten saavuttamiseksi, vararehtori Hellevi Lassila sanoo.
Oppimisen tuen uudistus tulee voimaan 1.8.2026. Se edellyttää, että kaikkien tulee saada oppimiseen oikea-aikaisesti sitä tukea, mitä he tarvitsevat ammattitaitovaatimusten tai kielitaidon tai YTO-opintojen tavoitteiden saavuttamiseksi, Lassila jatkaa.
Ohjaaminen on muuttunut erittäin paljon laajennetun oppivelvollisuuden myötä (v. 2021). Nivelvaiheessa perusasteen kanssa tulee lakisääteisesti vaihtaa tarpeellisia tietoja. Jos opiskelijalla on perusasteella ollut erityisiä tukitoimia, tieto välitetään toiselle asteelle ja Sedussa jatketaan siitä.
Sedussa on joka kampuksella erva-vastaava (erityisen tuen vastaava), joka yhteistyössä vastuuohjaajan kanssa valmistelee erityisen tuen suunnitelman. Suunnitelmaan kirjataan opiskelijan tarvitsemat tukitoimet, ja suunnitelmaa ylläpidetään koko ajan.
Vauhdittamo
Jos opinnot eivät etene, tukea annetaan Vauhdittamosta. Ohjausta tarvitaan ammatillisten sisältöjen lisäksi yleissivistäviin yhteisiin tutkinnon osiin (YTO). Sedun jokaiselle kampukselle on perustettu Vauhdittamo, jossa ammattiohjaaja tai korona-ajan myötä myös erityisopettaja tukee opiskelijaa oikea-aikaisesti. Opettajat laativat aina materiaalin, jota Vauhdittamoissa käytetään.
Vauhdittamossa erityisopettaja Elina Kuusisaari ja rakennusalan opiskelija Vili Peräaho.
Vauhdittamo on Sedussa kehittynyt Jeesitupa-toiminnasta. EP:n Pajoilta urille -hankkeessa kokeiltiin myös KesäJeesiä v. 2010 ja 2011.
Mutta jos havaitaan, että alavalinta ei ole oikea, niin Sedussa Tuva (Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus) ottaa vastaan. Sinne mennään etsimään sitä uutta alaa ja vahvistamaan opiskeluvalmiuksia, jotta opinnot lähtisivät sujumaan. Tuvasta siirrytään aina suorittamaan toisen asteen tutkinto, Lassila kuvaa.
Opettaja – onnistuminen ja kehitysharppaus
Susanna Peuralahti
Seduun v. 2004, silloiseen Kauhajoen koti- ja laitostalousoppilaitokseen
Koulutus: sairaanhoitaja, terveystieteiden maisteri (TtM)
Opettajana koen huippuhetkiä, kun menen työpaikoille ohjauskäynneille. Tapaan siellä niitä ihmisiä töissään, jotka ovat täällä Sedussa olleet nuoria, ehkä epävarmoja opiskelijoita. Työpaikalla näen, kuinka ammatillisesti he ohjaavat nykyistä opiskelijaani. Opiskelijan arvioinnissa he tuovat esiin hyvin kypsiä ajatuksia. Se on tosi hieno tunne. Ympyrä sulkeutuu.
Kehitysharppaus
Tänä päivänä aivan aidosti tehdään täysin yksilöllisiä opinpolkuja. Olen ollut 20 vuotta opettajana, ja tämä on aidosti muuttunut viimeisen viiden vuoden aikana.
Jäykkä byrokratia on väistynyt. Kun muistelee 20 vuotta taaksepäin, niin oli erikoista, jos joku teki esimerkiksi kesällä työssäoppimisjakson. Tänä päivänä se on täysin arkea. Jokaiselle yksilöllisesti; joku tekee oppisopimuksena, joku aloittaa ensin koulutussopimuksella ja kahden viikon jälkeen siitä tehdäänkin oppisopimus.
Yksi edistysaskel tai -loikka oli digitalisaatio. Se auttaa meitä työssä: meillä on hyvät Moodle-pohjat, joiden avulla pystyy ohjaamaan jonkin verran itseopiskelua. Moodle on iso tuki ja materiaalipankki, mutta siellä myös tehdään suorituksia. Se antaa opiskelijalle mahdollisuuden edetä omaa polkua.
Kaikissa Sedun sote-opetuspisteissä sisällöt ovat linjassa, ja opiskelija pystyy esimerkiksi siirtymään yksiköstä toiseen. Opiskelijat vertaavat materiaaleja, sisältöjä ja kaikkea toimintaa yksiköiden välillä. On tärkeää, että sisällöt ovat yhdenmukaisia.
Alumni – tärkein oppi Sedusta
Matias Haapaniemi, datanomi ja ylioppilas v. 2019, nyt consigliere, partner, Above IT
Tärkeimmät taidot, mitkä sain Sedun datanomiopinnoista oli työelämätaidot ja esiintymistaidot. Teknisiä taitoja pystyy hankkimaan mistä tahansa jälkikäteen mutta työelämätaidot ja esiintymistaidot on aivan pakko olla IT-alalla. Me toimitaan koko ajan asiakasrajapinnassa. Pitää pystyä esiintymään vakuuttavasti ja asiantuntevasti.